כאבי מחזור יכולים לשבש את שגרת החיים כל חודש מחדש
למה הם קורים? מה הקשר לתזונה? איך נפטרים מהם בדרך טבעית?
מספר טיפים של המומחים שלנו להקלה על הכאבים

למה יש כאבי מחזור?

כאבי מחזור יכולים לשבש את שגרת החיים ולגרום לסבל רב עד כדי חוסר תפקוד ממש. רופאים מדווחים ש 10-15% מהנערות מתלוננות על כאבים בזמן הוסת וזוהי בעצם התלונה השכיחה ביותר.

סיבות שכיחות לכאבים

  • הכאבים בזמן הוסת נגרמים מהתכווצויות של שריר הרחם שמטרתן לפנות את דם הוסת מתוכו. פרוסטגלנדין E2 אחראי על כיווץ השרירים ואצל נערות שסובלות מכאבים חזקים נמצא לרוב רמות גבוהות שלו מהרגיל.
  • במקרים רבים, ישנו חוסר איזון הורמונלי נוסף של פרוגסטרון, אסטרוגן, FSH, LH.
  • עייפות, לחץ ומתח נפשי
  • תזונה לא מאוזנת – חוסר במגנזיום, אומגה 3 ועוד
  • חוסר פעילות גופנית
  • זרימת דם לקויה לאזור האגן

* לעתים הכאבים יכולים להיות אינדיקציה לבעיות אחרות כמו שחלות פוליציסיטיות, מיומות, אנדומטריוזיס ועוד

הטיפול הטבעי בכאבי מחזור

לא חייבים לחיות עם כאבי מחזור, אפשר לטפל בבעיה במגוון טיפולים ברפואה משלימה

צמחי מרפא והומאופתיה - הטיפול בצמחי מרפא והומאופתיה מעניק פתרון טבעי ויעיל לפתרון כאבי המחזור מהשורש. לאחר תשאול מקיף מותאמת פורמולה הומאופתית או פורמולת צמחי מרפא (לפי החלטת המטפל) שעוזרת לאיזון כללי ושלם של הנערה. במידת הצורך נרכיב פורמולה נוספת למצב אקוטי שתחליף את נטילת משככי הכאבים. הפורמולה תכלול רכיבים בעלי פעילות נוגדת כיווץ להפחתת עוצמת ההתכווצויות והרפיית שרירים, טוניק לרחם, מעודדי זרימת דם, מאזנים הורמונליים ומשככי כאב טבעיים.

דיקור - הטיפול בדיקור אפקטיבי מאד במקרים של כאבי מחזור. מבחינה סינית הגורמים לכאבי מחזור משתנים מנערה לנערה ויכולים להיות קשורים לתקיעות בזרימת הדם בגוף, מתח שרירי, סטרס, תזונה לקויה וחוסר פעילות גופנית. הטיפול בדיקור יתמקד לרוב באיזון הכבד שאחראי על פי הרפואה הסינית על תנועה בכלל ועל זרימת הדם בפרט. בנוסף, הדיקור עוזר לחיזוק האדמה שאחראית על שינויים. האדמה קשורה ליכולת לעבור בין החלקים השונים במחזור האישה – בין הביוץ לוסת. כשהאדמה חלשה או תקועה נראה קשיים במעברים אלה.

נטורופתיה וכאבי מחזור - לתזונה יש חשיבות גבוהה בטיפול בכאבי מחזור והיא מהווה חלק בלתי נפרד מהטיפול. התזונה עוזרת לאיזון עודף בפרוסטגלנדין E2 שהוא הסיבה והסיבה העיקרית לכאבי מחזור אצל נערות.
הייעוץ התזונתי כולל התאמה של תפריט אישי שיתמוך באיזון הורמונלי, בהשלמת חסרים במינרלים הגורמים להתכווצויות, ובהשלמת ויטמינים המשפיעים על מערכת העצבים ועל הרגישות לכאב. בגלל שלמתבגרות יש סדר יום משלהן, נשב יחד ונרכיב תפריט בריא שעונה על ההעדפות הקולינריות של המתבגרת ומאפשר גמישות.

טיפולי מגע - הטיפול במגע מומלץ ויעיל מאוד להרפיית השרירים, הקלה על הכאבים ואיזון רגשי.
למגע יש השפעה מיטיבה על מערכת העצבים, הוא נותן תחושת רוגע, שלווה, איזון והקלה. במקביל לעבודה על השרירים, הטיפול יתמקד בהנעה של תקיעות בגוף, איזון הורמונלי ותמיכה ברחם.

דברים שכדאי וחשוב לעשות לבד

  • תנועה ופעילות גופנית חשובות מאוד במשך כל החודש כדי לשמור על תנועה וזרימת דם תקינה. פעילות גופנית מתונה בזמן הוסת (אם אפשר) יכולה לעזור בהפחתת הכאבים כיוון שהיא משחררת אנדורפינים שפועלים כמשככי כאבים.
  • אומגה 3 – כדאי לאכול מזונות שמכילים אומגה 3 כמו דגי ים צפוניים, זרעי פשתן ואגוזי מלך במהלך כל החודש.
  • חימום – מקלחות חמות, אמבטיות ובקבוק מים חמים על איזור הרחם מקלים על הכאבים. אפשר להוסיף לאמבטיה שמן לבנדר שעוזר לרגיעה והרפייה.
  • עיסוי – עיסוי של הבטן התחתונה, הגב והרגלים עם שמן שקדים בתוספת שמנים אתריים – לבנדר וקמומיל גרמני שידועים כמקלים על התכווצויות.
  • תוסף תזונה – תוסף שמכיל מגנזיום וסידן (קלציום) יכול לעזור בהקלה על הכאבים.

 

לקריאה על PMS ועל הטיפול הטבעי בו