איך אפשר לפתור את תופעות ה-PMS בדרך טבעית בלי לקחת גלולות?
מתי כדאי להעזר בדיקור, נטורופתיה, צמחי מרפא ושיאצו?
מה חשוב לעשות בלי קשר לטיפול?

מהי תסמונת קדם וסתית?

רוב הנערות מרגישות וחוות אי נוחות מסויימת לפני הופעת הוסת. איך תדעו מתי הקושי הופך לתסמונת טרום ויסתית (PMS)?

תסמונת קדם וסתית מוגדרת על פי למעלה ממאה סימפטומים (!) הם מופיעים לפני קבלת הוסת ופוסקים עם תחילתה באופן קבוע. הסטטיסטיקות מדברות על כך ש 60%-80% מכלל הנשים הסובלות מהתסמונת.

הסימפטומים יכולים להיות גם פיזיים וגם ורגשיים. בין התופעות: כאבי בטן, כאבי ראש, גודש בחזה, עצירות או שלשולים, בחילות, הפרעות שינה, שינויים בתאבון, אגירת נוזלים, הופעה של אקנה ועוד. התסמינים הרגשיים כוללים חוסר יציבות רגשית שמתבטא במתח, דיכאון וחרדות, התקפי בכי, עצבנות בלתי מוסברת, קשיי ריכוז, תחושת דכדוך ועוד.

אפשר לחלק את הסימפטומים ל- 4 תת קבוצות, כשהמאפיין המרכזי של הסימפטומים יכול להצביע על חוסר איזון הורמונלי או על מחסור במינרלים:
PMS A – (מלשון Anxiety) הביטוי שלה הוא נפשי יותר וכולל חרדה, מתח, חוסר ריכוז, אגירת נוזלים ונטייה לרגזנות.
PMS C – (מלשון Craving) – מתבטאת בתאבון מוגבר, תשוקה למתוקים, נטייה לעייפות, כאבי ראש.
PMS D - (מלשון Depression) – סוג זה של התסמונת יתבטא בדיכאון, בלבול, בעיות זיכרון, בעיות שינה.
PMS H (מלשון Hyperhydration) – מתאפיינת באגירה של נוזלים שמתבטאת בנפיחות ותחושת כבדות בבטן, הידיים, הקרסוליים ואף הפנים. היא מלווה בעלייה במשקל וגודש בחזה.

גורמים אפשריים

  • חוסר איזון הורמונלי – יחס לא תקין בין פרוגסטרון לאסטרוגן.
  • מחסור של מינרלים וויטמינים – כמו ויטמין D, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין E, ויטמין C, חומצות שומן חיוניות, חומצת אמינו
  • רמות נמוכות של סרטונין
  • אי סבילות למזונות – לרוב לא גורם ישיר אבל יכולה להחריף את התסמינים.

 

הטיפול הטבעי ב PMS

לא חייבים לסבול לפני קבלת הוסת! כשהסימפטומים פוגעים באיכות החיים כדאי לטפל בבעיה

מגוון טיפולים ברפואה המשלימה למניעת PMS

צמחי מרפא והומאופתיה - צמחי מרפא והומאופתיה נותנים מענה מצויין לפתרון ה-PMS מהשורש תוך כדי הקלה על הסימפטומים. הטיפול מתמקד באיזון הורמונלי עמוק, איזון פעילות הכבד והמערכת הגניקולוגית ותמיכה רגשית. תסמונת טרום וסתית היא שם אחד לקשת רחבה של מאפיינים וסימפטומים. הטיפול הטבעי כולל אבחון מעמיק לגבי המאפיינים הספציפיים של PMS מהם סובלת הנערה, הכרות עם אורח החיים שלה, התזונה שלה ואופיה היחודי.

דיקור - הטיפול בדיקור אפקטיבי מאד במקרים של תסמונת קדם וסתית. מבחינה סינית הגורם העיקרי ל PMS הוא אורח חיים, תזונה לא מתאימה, חוסר פעילות גופנית ומתח. כשמדובר בנערות הרבה פעמים נראה גם קושי רגשי במעבר מילדה לאישה. הטיפול בדיקור מתמקד באיזון הכבד שאחראי על פי הרפואה הסינית על תנועה בכלל ועל זרימת הדם בפרט. כשהכבד חלש או לא מאוזן נראה את הסימפטומים האופיינים ל PMS. בנוסף, הדיקור מתמקד בחיזוק האדמה שאחראית על שינויים. האדמה קשורה ליכולת לעבור בין החלקים השונים במחזור האישה – בין הביוץ לוסת. כשהאדמה חלשה או תקועה נראה קשיים במעברים אלה.

נטורופתיה - התאמה של תזונה נכונה היא חלק משמעותי בטיפול ב- PMS. הקשר בין תזונה ל PMS הוכח כבר במחקרים רבים. המחקרים מדברים על הקשר בין צריכה או אי צריכה של מזונות מסויימים לתסמינים של PMS. כך למשל נמצא שמוצרי חלב, משקאות קלים, קפאין ועוד תורמים להופעת התסמונת. כמו כן, ישנם מחקרים שמראים על חסר בויטמינים ומינרלים כגון מגנזיום, ויטמינים מקבוצת B, ויטמין E, חוסר בחומצת האמינו טריפטופן (אחד המרכיבים של הסרטונין) ועוד, אצל נערות שסובלות מהתסמונת. הייעוץ הנטורופתי כולל התאמה אישית של תפריט שתומך באיזון הורמונלי ובאיזון פעילות הכבד בעזרת מזונות פונקציונליים שידועים בפעילות כזו, והשלמת חסרים של מינרלים וויטמינים כפי שעולה מבדיקות הדם ומהאבחון.

טיפולי מגע - הטיפול במגע מומלץ מאוד בעיקר כשיש סימפטומים רגשיים כמו עצבנות, מתח, חרדה ואחרים. למגע יש השפעה גדולה על מערכת העצבים, הוא נותן תחושת רוגע, שלווה, איזון והקלה. במקביל לעבודה על מערכת העצבים הטיפול כולל התיחסות לסימפטומים האחרים כמו ניקוז נוזלים, כאבי ראש וכדומה ועבודה על איזון המערכת ההורמונלית, תמיכה בשחלות ברחם ובכבד.

דברים שחשוב וכדאי לעשות

ספורט ! – הליכה יומית או כל פעילות גופנית אירובית אחרת תרמה להקלה ואפילו להעלמה של PMS אצל מטופלות רבות.

זמן שינה - מומלץ ללכת לישון עד השעה 11:00. הכבד שאחראי על פירוק ויצירת הורמונים עושה את העבודה הזאת בין השעות 11:00 ל- 3:00 בלילה ופועל בצורה אופטימלית כשאנחנו ישנים. הליכה לישון בשעות מאוחרות, לבדה יכולה לגרום לחוסר איזון הורמונלי בגוף. מניסיוננו, בנות שהקדימו את זמן השינה שלהן חוו הקלה משמעותית בתסמונת הקדם וסתית.

קרינה – הרחיקו את הטלפון הסלולרי (וגם האלחוטי) מהראש בזמן השינה, אפשר לשים על מצב טיסה.