הצגת מזון מוצק היא חוויה חדשה ומסעירה עבור התינוק שמערבת את כל החושים שלו. תנו לתינוק שלכם להתנסות עם האוכל – למשש, למרוח, לאכול עם הידיים, לזרוק וגם לירוק.

חוש הטעם של התינוק הוא ראשוני ועדין מאוד – הוא עוד לא "מקולקל". בגלל זה מזונות שעבורנו תפלים וחסרי טעם, עבורו יכולים להיות עשירים בטעמים, וכן, גם קישוא מאודה יכול להיות מעדן בשבילו. לכן בתהליך של הצגת המזונות החדשים, חשוב לא להשליך מהטעמים שלנו או של הסבתא ("זה לא מלוח מספיק") ולאפשר לתינוק לחוות את הטעמים האמיתיים של האוכל שאתם מציעים לו.

אז איך עושים את זה?

אנחנו מציעים את הגישה הטבעית להצגת מזונות שמתבססת על הדרגתיות בחשיפה למזון בהתאם להתפתחות מערכת העיכול של התינוק.

כללי

מזון חדש מציגים אחת לשלושה ימים. הזמן הזה מאפשר לנו לראות איך התינוק מגיב למזון החדש. לא כל תגובה מופיעה מיד, ישנן תגובות מזון מעוכבות אבל לרוב נראה תגובה תוך יום עד שלושה ימים.

סימנים שעשויים להצביע על רגישות למזון

  • פריחה סביב הפה או פי טבעת
  • שלשול או ריר בצואה
  • עצירות
  • היפראקטיביות או עייפות
  • עיגולים שחורים מתחת לעיניים
  • ביטוי עורי – סרפדת או אקזמה
  • נזלת, זיהומים חוזרים בדרכי נשימה עליונות או דלקות אוזניים
  • בעיות עיכול נוספות

מה עושים כשחושדים באלרגיה?

כשיש חשד לתגובה אלרגית למזון החדש – הפסיקו לתת אותו מיד והמשיכו כרגיל עם מה שהיה עד עכשיו.
הכירו לתינוק מזון חדש אחר רק אחרי שהסימפטומים עברו לגמרי ונסו שוב את האוכל החשוד רק אחרי כ 3 חודשים.

אז מה אוכלים היום?

6 חודשים

מה? מתחילים בכתומים: דלעת, דלורית, בטטה, גזר, ממשיכים עם קישוא, סלק, לפת, שורש סלרי, שורש פטרוזיליה, בצל.
איך? אידוי או בישול קצר עם מעט מים עד לריכוך. לטחון או לרסק את הירק ולהוסיף מעט ממי האידוי לפי הצורך עד לדרגת סמיכות רצויה (יותר נוזלי ממוצק).

7 חודשים

מה? שקדיה ושקדים טחונים, אבוקדו בשל, תפוח ואגס אח"כ בננה בשלה מאד (עם כתמים חומים). אחריהם אבטיח, מלון ושזיף. דייסות דגנים ללא גלוטן – דוחן, קינואה, אורז, כוסמת, מזון עתיר ברזל – סלק, שקדיה, שקדים טחונים
איך? תפוח ואגס מקולפים, מאודים ומרוסקים. יחס של 1:5-6 כוסות מים לדגן. ככל שזמן הבישול עולה (שעה) כך נקל על מערכת העיכול. נותנים כל דגן בנפרד ורק אחר כך מערבבים. לנסות כל דגן במשך שבוע לפחות.

9-8 חודשים

מה? שתי ארוחות של מזונות מוצקים ביום: מנת פירות ומנת מרק טחון. ירקות עליים – תרד, מנגולד, עשבי תיבול טריים. דגנים - דייסת שיבולת שועל, כוסמין, גריסי פנינה. קטניות – להתחיל בעדשים כתומים, מש. בהמשך עדשים ירוקים ושחורים, שעועית אזוקי, לבנה ואדומה, אפונה, חומוס, תורמוס.
איך? דייסות על בסיס מים. קטניות – בישול ארוך. להשרות או להנביט. אפשר לבשל עם אצת קומבו. לאדות ולטחון ירקות ירוקים

10-12 חודשים

מה? טחינה מלאה, חלמון (אורגני) מבושל בכמות קטנה על מנת לבדוק רגישות. עוף והודו אדום אורגניים. עגבניות, גמבה.
איך? חלמון של ביצה קשה אורגנית, ללא החלבון. לתת כמות קטנה על מנת לבדוק רגישות. מעט עוף והודו אדום אורגניים. מספיק גם 10-15 ג'.

12 חודשים +

מה?
דגנים עם גלוטן: שעורה, חיטה (קוסקוס, סולת, בורגול), לחמים: לחם כוסמין ולחם שיפון מומלצים יותר.
פירות טרופיים, פירות הדר ופירות שעירים – תות, אפרסק, אננס, מנגו, קיווי, אפרסמון, תפוז וקלמנטינה.
דגים, מוצרי חלב מעיזים וכבשים אורגניים, חלבון ביצה אורגנית (ביצה קשה).
דבש (עדיף לחכות לשנה וחצי) ובוטנים
מצליבים – כרובית וברוקלי, כרוב, כרוב ניצנים, רוקט
סולניים – חצילים, פלפל ירוק, תפוח אדמה, במיה, פול.
סויה- להגביל כמויות – אדממה, טופו, פולי סויה (כולם ממקור אורגני ולא מהונדסים).
דגים טריים או קפואים, לא שימורי טונה.
מוצרי חלב אורגניים מעיזים וכבשים
חלבון ביצה אורגנית (ביצה קשה).

איך? 
בחרו דגים טריים או קפואים, ותרו על שימורי טונה.
אנו ממליצים על מוצרי חלב אורגניים מעיזים וכבשים.
קנו דבש איכותי ולא מחומם, הוא בעל איכויות מרפאות.
כדאי שלא להרבות בירקות ממשפחת הסולניים.
סויה – עדיף לקנות אורגנית שלא עברה הנדסה גנטית, ההמלצה שלנו היא לאכול עד שתי מנות בשבוע.

בתאבון!