הילד עייף, חלש, עצבני, חסר אנרגיה, חיוור ובאופן כללי מרגיש ירוד? לפעמים מדובר בחוסר ברזל.

איך מגבירים את כמות הברזל בדם שלנו? באיזה מזונות יש יותר ברזל ומתי כדאי לקחת תוספים?

 

ברזל הוא מרכיב חשוב במיוחד בילדות. בגלל תהליך הגדילה האינטנסיבי לילדים יש צורך מוגבר בברזל ביחס למבוגרים. ברזל עוזר בבניית ההמגלובין שמעביר חמצן לכל תא בגופנו. מחסור בו יגרום לאנמיה, מצב שיכול לפגוע בהתפתחות התקינה של הילד.

לפעמים קשה להשיג כמות ברזל רצויה מתזונה ממוצעת ולכן כדאי לשים דגש על מזונות שמכילים כמות גבוהה של ברזל ועל שילובו עם מאכלים שיתרמו להגברת הספיגה שלו בגוף.

 

מקורות טובים לברזל

כללי – טחינה, מולאסה, רכז רימונים, חליטת סרפד (להשרות כף עלי סרפד יבשים בתוך 1 ליטר מים רותחים למשך הלילה)

קטניות – שעועית לבנה, סויה (טופו),שעועית אדומה, עדשים, חומוס גרגרים, אפונה ירוקה, לוביה, פול

ירקות – פטרוזיליה, תרד, עלי סלק, עלים ירוקים כהים כמו עשבי תיבול, מנגולד, עלי בייבי, קייל, וסלק.

אגוזים וגרעינים – גרעיני דלעת מיובשים, קשיו, שומשום, גרעיני פשתן. גרעיני חמניות, שקדים, אגוזי אלסר, צנוברים, אגוזי מלך, בוטנים.

פירות יבשים – משמשים, צמוקים, שזיפים, תאנים.

פירות טריים – רימונים.

דגנים – קינואה, גריסים.

 

כמה עקרונות בסיסיים לספיגה טובה של ברזל

הספיגה של ברזל ממקור צמחי תלויה ברכיבים הנוספים באותה ארוחה.

1. שילוב של ירקות ופירות המכילים ויטמין C .

2. קפאין ומוצרי חלב מונעים ספיגה טובה.

3. חומצה פיטית שנמצאת בקטניות, דגנים, זרעים ואגוזים. נוכחות של ויטמין C מקטינה את ההשפעה של החומצה הפיטית. כדי להקטין את כמות החומצה הפיטית כדאי להשרות זרעים ואגוזים וקטניות, ואם אפשר גם להנביט קטניות ודגנים (בנוסף להשריה).

4. חומצה אוקסאלית שנמצאת בעיקר בירקות עליים (כל הירוקים). כדי להפחית את ההשפעה שלה, כדאי לחלוט או לאדות את העליים, שגם מביאים איתם הרבה ברזל.

 

תוספי ברזל טבעיים מומלצים לילדים

אם התגלה מחסור בברזל בבדיקות הדם ותזונה עשירה בברזל לא מספיקה, אנחנו ממליצים להיעזר בתוסף.

לילדים עדיף לתת תוסף שמבוסס בעיקר על צמחים עשירים בברזל כדי להקל על העיכול ולמנוע תופעות לוואי. למרות שנהוג לתת מינרלים בשעות הערב, הניסיון שלנו מראה שכדאי לתת את הברזל בשעות הבוקר כדי למנוע תופעות של היפראקטיביות וערנות מוגברת ובעיות עיכול כמו עצירות, כאבי בטן, שלשולים וכדומה שיכולים להפריע לשינה טובה.

Ferus+ – לילדים מתחת לגיל שנה. מכיל ברזל גלוקונט ותערובת צמחים שמשפרים את הספיגה של הברזל.

פלורויטל – לילדים מעל גיל שנה. מכיל ברזל גלוקונט, ויטמין C ותערובת צמחים שמשפרים את הספיגה של כל המרכיבים הפעילים.

Anaemodoron - תוסף המכיל תות בר וסרפד ועוזר לגוף לשפר את יכולת ספיגת הברזל.

ברזל הומאופתי – עדין ובטיחותי, מומלץ לקטנטנים.

 

הברזל לא עובד?

אצל חלק מהילדים חוסר בברזל נובע מבעיות ספיגה וחסרים במינרלים נוספים ולאו דווקא ממחסור במקורות ברזל. במקרים בהם אתם רואים שנטילה של תוסף ברזל לא מעלה את רמת ההמוגלובין או את רמות הברזל אתם מוזמנים לפנות אלינו לייעוץ.