ישנה התעסקות רבה סביב תזונה במהלך ההנקה.

בכתבה זו אבהיר את כל הדילמות, אנפץ מיתוסים ואתן כמה טיפים להקל על רגשי האשמה שלכן.

 

מיתוס: אם לא תאכלי, לא יהיה לך חלב

אחרי הלידה, האם המניקה שומעת הרבה על החשיבות המכרעת לאכול, ולאכול הרבה. כמו בהיריון, הגוף מייצר חלב שמכיל ערכים תזונתיים שנלקחים מהמאגרים, ללא קשר למזון שהאם אוכלת. מחקרים מצאו שמצבה התזונתי של האם כמעט ולא משפיע על ייצור החלב וההרכב שלו.
טיפ – למרות זאת, תקופת ההנקה היא הזדמנות מעולה להתחיל לאמץ אורח חיים בריאים ולאכול מזונות שתורמים גם לבריאות התינוק היונק וגם לבריאות האם

מיתוס: חלב וחומוס גורמים לגזים

לא פעם אנחנו שומעים על אמהות מניקות שהפסיקו לאכול רשימה ארוכה של מזונות. מומלץ להפסיק לאכול מזון שידוע מראש שלאם קיימת אלרגיה או אי סבילות כלפיו כדי למנוע תגובה אלרגית אצל התינוק. אם האם לא מודעת לאלרגיה או לאי סבילות מראש, כדאי להפסיק לאכול סוג מסוים של מזון רק אחרי שהיא יודעת בוודאות שהדבר משפיע על תינוקה. האלרגן הנפוץ ביותר הוא החלב ומוצריו. מזונות אחרים שיכולים לגרום לתגובה אלרגית הם שוקולד, תירס, פירות הדר, חיטה ובוטנים. סקר שנעשה בקרבת נשים שמניקות באופן בלעדי מצא שהתינוקות שלהם נעשו עצבניים יותר לאחר צריכת ברוקולי, כרוב, כרובית, שוקולד, חלב ניגר ובצל.
טיפ – לאם מניקה בלאו הכי אין הרבה זמן לבשל ו/או לאכול ולכן מומלץ להפסיק לאכול מזון מסוים רק לאחר שהתינוק שלה מגיב אליו באופן לא מוצלח

מיתוס: סוג המזון משפיע על הרכב החלב

מכל הרכיבים התזונתיים שהאם אוכלת, רק השומנים משפיעים על הרכב החלב. כמות השומן בחלב לא משתנה אבל האיכות שלו משתנה. השומנים שהאם המניקה צורכת עוברים ישירות לחלב.
טיפ – אכלי שומנים בריאים – אבוקדו, שמן זית, טחינה, שקדיה, אגוזים, דגים (שומן רב בלתי רווי) והימנעי מאכילת מזונות שמכילים שומן טראנס (לדוגמה – בורקס, מרגרינה, מוצרים שמכילים שומן מוקשה)

מיתוס: בהנקה את צריכה לשתות המון כדי להפיק כמויות גדולות של חלב

אז זהו שלא. מומלץ שאישה מניקה תשתה לרוויה. בתקופה המידית לאחר הלידה, ההנקה מצמיאה מאוד אבל ככל שאישה מניקה לטווח ארוך, הצמא הולך ופוחת ואין צורך לשתות מעבר למה שהגוף מאותת. להיפך, מחקר מצא ששתיה עודפת של נוזלים יכולה להוריד את כמות החלב שהאם מייצרת.
טיפ – שתי כוס מים לפני או אחרי כל הנקה

מיתוס: נשים מניקות סובלות יותר מאוסטאופורוזיס

שוב, לא נכון. מחקרים הראו שבמהלך ההנקה, יש ירידה קלה בצפיפות העצם אבל העצם חוזרת לעצמה כשההנקות פוחתות (כשהתינוק מתחיל לאכול מזון מוצק). לקיחת תוסף בהנקה לא מונעת את הידלדלות העצם במהלך תקופת ההנקה וגם לא משפיעה על מאגרי הסידן לאחר הגמילה.
טיפ – אכלי מזון עתיר בסידן – סרדינים, טחינה, שקדיה, עלים ירוקים

מיתוס: אסור לשתות קפה בזמן הנקה

כמויות הקפאין שעוברות לחלב האם מזעריות. מחקרים מצאו שאם שמניקה יכולה לשתות עד שלוש כוסות קפה ביום בלי שהקפאין ישפיע על תינוק בריא שנולד בזמן. לעומת זאת, בתינוק שנולד לפני הזמן או תינוק חולה, הקפאין משפיע על תפקודי הכליות וכבד ולכן מומלץ לא לצרוך קפה בכלל.
טיפ – היי ערנית לתגובת התינוק לאחר שתיית הקפה – אם הוא עצבני, לא נינוח או מתנהג באופן חריג מהרגיל, עדיף לשתות קפה אחרי ההנקה

מיתוס: אל תאכלי שום ואוכל חריף

ישנן נשים שמפסיקות לאכול תבלינים או מזון חריף בזמן הנקה. קיימים מחקרים שמצאו שתינוקות ינקו זמן רב יותר זמן וכמות גדולה יותר של חלב, לאחר שהאם אכלה שום. ההשערה היא שטעמו של החלב משתנה בהתאם לתזונת האם לעומת חלב מפורמולה שטעמו תמיד אחיד. כמו כן, מצאו שתינוקות יונקים עוברים לאכילת מוצקים בקלות רבה יותר, מאשר תינוקות שניזונו מפורמולה כיוון שהתרגלו למגוון טעמים.
טיפ – להמשיך לאכול מגוון רחב של טעמים ותבלינים

מיתוס: מיד אחרי הלידה, אתחיל בדיאטה

חכי רגע, גם אם את אוכלת כמות קטנה של קלוריות, את יכולה להניק באופן מלא ובלעדי, אבל כדאי לחכות עם דיאטת כסאח. במהלך דיאטה דלת קלוריות – פחות מ-1,500 קלוריות, הרעלים שנאגרים בשומנים משתחררים מרקמת השומן לזרם הדם ועוברים לחלב האם. כדי למנוע מעבר רעלים לחלב ולא לפגוע בייצור החלב, כדאי לצרוך לפחות 1,500 קלוריות. בנוסף, מחקרים מצאו שתינוקות לאמהות שעושות דיאטת כסאח עצבניים יותר בעקבות ירידה בנפח חלב האם.
טיפ – לאחר ההתאוששות מהלידה מומלץ לרדת מקסימום חצי קילו בשבוע ולשלב פעילות גופנית מתונה לפחות ארבע פעמים בשבוע