מחקרים רבים על ההשפעות של חוסר שינה1 מראים

ששינה בלתי מספקת תשפיע על הילד מבחינה גופנית, שכלית וחברתית

בטווח הקצר, ילדים שלא ישנים כמו שצריך עלולים לחוות חוסר חיוניות, קשיי ריכוז, קושי בלימודים, בעיות התנהגותיות ועוד. בטווח הארוך, שינה טובה הכרחית לגדילה תקינה, לתחזוקת מערכת החיסון ולהתפתחות המוח.

בעיות בשינה בדרך כלל יתבטאו באחת משתי דרכים (ולפעמים בשתיהן): הילד יחווה קושי בהרדמות או שהוא עשוי להתעורר בלילה ולא להצליח לחזור לישון. כך או כך, התוצאה היא ילד חסר שינה וחסר מנוחה וברוב המקרים גם הורה עייף ומתוסכל.

על הקשר בין שינה ותזונה

דיונים רבים על בעיות שינה נוטים להתעלם מהאספקט התזונתי. לתזונה נכונה השפעה עצומה על איכות השינה של כולנו. לדוגמה, חשוב לשלול אי סבילות ואלרגיות למזון שיכולים לגרום למחלות המשפיעות על איכות השינה.
חסרים תזונתיים ובמיוחד ברזל, מגנזיום וסידן, ויטמין B6 וטריפטופן עשויים לעורר קשיים בגלל חשיבותם למחזור השינה והעירות. לעומת זאת, ריבוי סוכרים ומעוררים אחרים כמו קפאין, במהלך היום כולו ובעיקר בשעות הערב, יכולים גם הם למנוע שינה איכותית ועמוקה.
בארוחת הערב כדאי להימנע ממזונות עתירי שומן ומזונות כבדים לעיכול בארוחת הערב. בנוסף לכך שהילד עלול לסבול מצרבת ונפיחות, העבודה המאומצת שמערכת תיאלץ לעשות עלולה להפריע את דפוס השינה של הילד.

לחצו כאן להרחבה בנושא תזונה ובעיות שינה

פעילות גופנית

פעילות גופנית היא דרך יעילה מאוד להבטיח שנת לילה טובה. האנדורפינים שמשתחררים בזמן הפעילות הגופנית מסייעים לקידום רוגע ותחושת רווחה.
עודדו את ילדכם לפעילות גופנית בשעות אחר הצהריים במקום קריסה מול הטלוויזיה או המחשב, חפשו יחד פעילות גופנית שהם אוהבים. גם קפיצה על טרמפולינה, טיול עם הכלב או נסיעה על האופניים בשכונה יכולים לעשות את העבודה. עם זאת, הימנעו מאלו קרוב לשעת השינה כדי לא ליצור גירוי עודף.

צמחי מרפא

חליטת צמחים לפני השינה מצמחי מרפא כמו קמומיל, נפית החתול, טיליה, לבנדר ועוד יכולה לעזור בהשראת השינה והרגעת מערכת העצבים. הקמומיל לדוגמה מתאים לילדים גם לקטנטנים שכבר שותים מים.
פורמולת צמחי מרפא יעילה לטיפול במצבים שבהם לא מספיקה חליטה לפני השינה. פורמולה כזו תיעשה בהתאמה אישית עבור הילד – בהרכבתה ילקחו בחשבון מכלול האספקטים הפיזיים, הרגשיים והסביבתיים של הילד. חשוב לזכור שלא כל צמח מתאים לכל ילד לכן מומלץ מאד להתייעץ עם הרבליסט מומחה.

ארומתרפיה

סינרגיה שכוללת תמציות ארומטיות כמו קמומיל, לבנדר ואחרות עובדת נהדר להרגעת מערכת העצבים והכנת הגוף והנפש לשינה. אפשר להוסיף מהסינרגיה לאמבטיה של הערב, לשלב בשמן העיסוי, לפזר מספר טיפות על בד שתולים מעל מיטת הילד או לשלב במכשיר האדים. חשוב להיוועץ בארומתרפיסט מומחה כדי לוודא שהשימוש שתעשו בתמציות בטוח (תמציות ארומטיות מרוכזות מאד וחלקן אסור לשימוש לילדים).

עולמו הרגשי של הילד

בעיות שינה רבות קשורות בעולמו הרגשי של הילד. דוגמאות לכך הן פחדים וחרדות שמקשים על ההירדמות או גורמים לשינה קלה וליקיצות תכופות, ואפילו לסיוטים. מתח, ריבים, קשיים משפחתיים ומצבים דומים יכולים להתבטא בקשיי שינה.
פרחי באך - פורמולה מותאמת אישית של פרחי באך תומכת ומלווה את הילד ללא צורך בתקשורת מילולית. בהתאמה נכונה, זהו טיפול עמוק ויעיל שרושם תוצאות מעולות. בסט התמציות יש קשת רחבה של תמציות מרגיעות, תומכות בפחדים וחרדות, איזון מחזוריות יום-לילה ועוד.
עיסוי לפני השינה – למרות שנהוג לחשוב על עיסוי לפני השינה כטקס שעושים בשנה הראשונה לחייו של הילד אין שום מניעה להמשיך עם העיסוי גם כשהוא גדל. העיסוי עוזר לילד בהשארת חוויות וריגושי היום מאחור, בהרפיית הגוף ומעבר למצב רגוע לקראת השינה. למגע המלא שלנו יתרונות עצומים גם ביצירת מרחב בטוח ומוגן עבור הילדים, ביצירת אינטימיות עם ילדנו וכמובן בפירוק המתחים שמצטברים בגוף ולפעמים מעכבים את ההירדמות והשינה העמוקה.
הרפיה מודרכת – מתאימה לילדים שכבר מבינים אותנו ויכולים לעקוב אחרי הוראות. כשהילד מוכן לשינה, לאחר צחצוח השיניים והטקסים השונים, נכנסים אתו לחדר השינה המוחשך, יושבים לצידו ומתחילים בהרפיה.
ההרפיה – לאט עוברים יחד על חלקי הגוף העיקריים – פנים, חזה, ידיים, בטן, ישבן, רגליים וכפות רגליים.
לכל חלק מקדישים תשומת לב: שואפים שאיפה עמוקה ונושפים לאט (כדאי ללוות את הנשימה עם קול כדי לעודד את הילד). לאחר מכן בספירה עד חמש מכווצים את האיברים ששייכים לחלק גוף זה ומשחררים לאט. הכיווץ והשחרור מביאים הרפיה לחלקי הגוף השונים ומשרים רוגע ושלווה בילד. כדאי לתרגל את ההרפיה הזו מספר פעמים במהלך היום כדי שהילד יכיר אותה ויהיה מורגל אליה לפני שמכניסים אותה לשגרת הלילה שלכם.

לטיפול במצבים רגשיים מתמשכים ועמוקים יותר מומלץ שילוב של שיטות טיפול נוספות כמו שיאצו או דיקור יחד עם טיפול באמנות  או טיפול פסיכותרפי.


1 מחקרים רבים על ההשפעות של חוסר שינה מראים שהמוח אינו מתפקד היטב עם שינה מוגבלת. אנשים מנומנמים מתקשים מאוד להתמודד עם מצבים שמשתנים במהירות, והם מתקשים להתבטא ולחשוב בבהירות. הם גם עשויים להיות מצוברחים ועצבניים, ומחסור בשינה על פני תקופה ארוכה יכול להוביל לדיכאון. כמו כן הוכח כי מניעת שינה תגרום למערכת חיסונית חלשה. מה שיגרום לקושי להילחם במחלות ילדות נפוצות, כמו גם מחלות קשות יותר.